Pusu'laTiyatro

Tiyatro Kenti Ankara: Yakîn Tiyatro

1 Kasım 2008: Yakîn Tiyatro’nun ilk oyunu Matmazel Julie’nin ilk gösterimi ve topluluğun resmi olmayan kuruluş tarihi. Devamında Macbeth provaları, Otobüs, Palto, Babil, Küvet, Atölye ve Ecinniler. Dönüm noktalarından birisi: Yakîn Sahne! 17 Kasım 2016’da Hacettepe Drama Topluluğu’nun Yalancı oyunu ile Yakîn Sahne’de temsiller gerçekleştirilmeye başlandı. Ekim-Kasım ayı boyunca süren tadilatların sonunda ilk kez seyirci karşısına çıkıldı, ardından 18 Kasım 2016 günü Olası Katil oyunu sergilendi. Yakîn Sahne macerası o gün başlamış oldu. 17 Kasım’dan bugüne dördü Hacettepe Drama, on biri Yakîn Tiyatro, ikisi Sonradan Tiyatro oyunu olmak üzere 17 oyuna prömiyer yapıldı. Bu süreçte Yakîn Tiyatro, 4 dönem oyunculuk eğitimi, 2 dönem metin çözümleme eğitimi ve 5 farklı alanda tiyatro atölyesini başarıyla gerçekleştirdi. 13 farklı konuk ekibin 16 farklı oyununu sahnesinde misafir etti. 6 misafir ekibin farklı alanlarda atölyelerine ev sahipliği yaptı. İstanbul, Diyarbakır, Konya, Kütahya, Mersin, Hatay gibi birçok şehre turneler düzenledi. 17 Kasım 2016’dan bugüne kadar 191’i Yakîn Tiyatro’nun oyunu olmak üzere 286 kez “Perde!” dedi. Sayamadığımız yüzlerce provaya ev sahipliği yaptı.

Hacettepe Üniversitesi Drama Topluluğu kökenli Yakîn Tiyatro, ilk oyunu Matmazel Julie’yi 2008 yılı kasım ayında sergilemeye başlamış olup, aynı yıl içinde William Shakespeare’in oyunları üzerinde dramaturji çalışmaları yapmıştır. Shakespeare oyunları dramaturjisinin temelini Martin Lings’in Shakespeare’in Kutsal Sanatı adlı kitabında belirtmiş olduğu ilkelere göre şekillendiren tiyatromuz, bu ilkeleri diğer yazar ve oyunların ele alınışında da merkeze yerleştirmiştir. İlk Shakespeare sahneleme çalışmasına 2009-2010 sezonunda Macbeth oyununu çalışarak başlamış ve oyunun, dramaturjinin gerektirdiği sahneleme diline oyunculuk açısından yeterli olmadığı kanaatine varmıştır. Bu nedenle Hacettepe Üniversitesi Drama Topluluğu ile birlikte vücut merkezli oyunculuk çalışmalarına başlamıştır. Bu kapsamda Uzak Doğu sporlarından jimnastiğe uzanan birçok farklı disiplinde spor çalışmaları yapılarak, dört sezon boyunca bu çalışmalardan elde edilen deneyimler, Hacettepe Üniversitesi Drama Topluluğu bünyesinde sahneye yansıtılmıştır. Yakîn Tiyatro, oyunlarını genel olarak akro tiyatro (akrobatik tiyatro) adını verdiği bu oyunculuk ve reji anlayışı çerçevesinde sahnelemektedir.

Yakîn Tiyatro, akro tiyatro (akrobatik tiyatro) anlayışının ilk oyunu olan Ecinniler oyununu 2014 yılında sahnelemiştir. 2016 yılında Yakîn Sahne’yi açmış ve 2017 yılında Kel Kantocu ve Dava, 2018 yılında Terzihane; 2019 yılında Antigone ve Plastik Kelimeler 1; 2020 yılında Cinayet Şirketi ve Morgue Sokağı Cinayeti; 2021-2022 sezonunda ise Yalnız, Bartleby ve Rüya Oyunu isimli oyunları sahneye koymuştur. Sezon içerisinde de Oblomov ve Çürümenin Oyunu isimli oyunlarının çalışmalarına devam etmektedir.

yakin tiyatro matmazel

Yakîn Tiyatro’nun açılış oyunu Matmazel Julie’den bir kare.

Yakîn Tiyatro, kuruluş metninde amacını şöyle açıklar:

“Ağızla kulak arasındaki mesafenin niceliksel olarak hiçbir zaman değişmeyeceğinin farkındayız. Zaten bu mesafenin değişmemesinde bir hikmet vardır. Aklına her geleni konuşan bir ağız hem sözün değerini düşürür hem de kulağı tahrip eder. Kendine her sunulanı dinleyen bir kulak da sözle beraber düşmeye mahkûmdur.

Günümüz tiyatrosunda seyirciyle oyuncular arasındaki niceliksel mesafe değişmemiş olsa da niteliksel bir mesafe kaybı olduğu açıktır. Biz, bu fikre günümüz tiyatro oyuncularının tiyatro ile aralarındaki mesafeyi netleştiremediklerini görerek ulaştık. Tiyatrocular yaptıkları işlerde ya seyirciyi eğlendirdiler ya da kendileri eğlendiler. Seyirciyi eğlendiriyor olmaları onları çok popüler lakin gündelik ve sıradan yaptı, para kazandılar. Kendilerini eğlendiriyor olmaları onları kibrin kıskacına düşürdü ve yalnızlaştırdı. Mesafesizlik.

Biz bu mesafe kaybının çağın bir sorunu olduğunu düşünüyoruz. Hiçbir şey yerinde değil ve her şeyle, her şey arasındaki mesafe kaybolmuş durumda. Çekirge sürüsünün buğday başakları üzerinde yayılması gibi kirlilik de her şeye sirayet etmiştir. Acaba bu kirlenmenin dışında kalmak mümkün müdür? Kirlenmek kolektiftir ve güzel değildir. Bir çocuktan herhangi bir şeyle arasındaki mesafeyi ayarlayamaması beklenebilir ve makul karşılanır. Çocuk konumunu bilmez. Lakin iddia ile ortaya çıkan insanların bir çocuk şımarıklığıyla her şeyi kırıp dökmeleri ve bunu da sanat, sevgi ve benzeri kelimelerle meşrulaştırmaları hoş değildir.

Biz kelimelerle aramızda nitelikli bir mesafe oluştuğunda, aklına her geleni konuşan bir ağız, her söyleneni dinleyen bir kulak olmaktan kurtulabileceğimizi umut ediyoruz. Yakınlıktan kastımız niceliksel bir mesafe değil, yalınlıktır. İnsan bulunduğu her durumda yaptığı işe tutunarak olgunlaşabilir.

Tiyatro bir ışıktır. Biz de o ışıkla aramızdaki mesafeyi belirleyerek olgunlaşmak istiyoruz…”

Adres: Yakîn Sahne – 102/A Necatibey – Çankaya
Bilgi & İletişim: yakinsahne@gmail.com

Web site / Instagram / Twitter


Yakîn Tiyatro: Kel Kantocu

Yakin Tiyatro
Biz kelimelerle aramızda nitelikli bir mesafe oluştuğunda, aklına her geleni konuşan bir ağız, her söyleneni dinleyen bir kulak olmaktan kurtulabileceğimizi umut ediyoruz. Yakînlıktan kastımız niceliksel bir mesafe değil yalınlıktır. İnsan bulunduğu her durumda yaptığı işe tutunarak olgunlaşabilir.

Bir Cevap Yazın