Pusu'laSergiFestival

Aehee Kang’ın Eserinde Anadolu’dan Kore’ye Zaman ve Mekanı Aşmak

Mekan, Anadolu Medeniyetleri Müzesi. Lavarla Etkinlik Takvimi‘nde ilginizi çekecek başkalarını da bulabileceğiniz Başkent Kültür Festivali’nden bir sergi: Bellek Anadolu. Tüm eserler binlerce yıllık belleği yansıtıyor. Bir tablo, belleğin yanında binlerce kilometreyi aşıyor.

Tuval üzeri karışık teknikle yapılmış. 150×120 cm.

Zaman ve Mekanı Aşmak

Sanatçı Hewon Aehee Kang, binlerce yıl (3066 yıl) önceden, bu topraklardakilerden başlamış. Binlerce kilometre (7740 km) ötedekilere uzanan bir iş çıkarmış. Sözün özü binlerce yıllık, aynı zamanda binlerce kilometrelik bağlar kurmuş.

Anadolu Hiyeroglifleri

Hiyeroglif dendiğinde ilk akla gelen Mısır olsa da bu topraklarda yaşayanların hiyeroglifleri de var. Anadolu’ya özgü. Luvice. Hititlerin (Etiler) kullandığı…

İlk yazıtlar milattan önce 14 ve 13’üncü yüzyıllara dek gidiyor. Yazı, milattan önce, 7’nci yüzyıl başlarına dek, 700 yıl kullanılmış. Hattuşaş-Nişantaş’ta kaya üzerinde göz kamaştırıcı bir örneği bugün bile okunabiliyor.

Mühürler

Hiyerogliflerin güzel örneklerini mühürlerde görüyoruz. Kraliyet mühürlerinde çivi yazısıyla birlikte kullanılmışlar.

Anadolu Medeniyetleri Müzesi’nde Bir Sergi

Bellek Anadolu sergisinin eserleri, Taş Eserler Bölümü’nde. Gaziantep Kargamış’tan iki boğalı heykel kaidesinin çevresine konuk olmuş. Habip Aydoğdu Çatalhöyük Benim Toprağım, Benim İlkelliğim, Önder Aydın Kazı Alanı, Süleyman Karakul Ortostatlardaki Hitit Dünyası ve Mehmet Ali Doğan Çatalhöyük Yerleşke Planı sergideki güzel diğer eserlerle birlikte tanıdık sanatçılar ve eserleri.

Sergide bir de, kendisinin deyimiyle, ‘Kore’nin Kızı’ var.

Hewon Aehee Kang

Kaligrafi ve Uzak Doğu Resim Sanatçısı. Kang, almış kral mühürlerini, hanji (Kore kağıdı) üzerinde yeniden yaratmış. Madem mühürler krallara ait diye düşünmüş, muhteşem güçlerini simgeleyen altın yaldızlarla çevrili karelere yerleştirmiş. Hepsini, betimlemelerle birlikte siyah fon üzerine, özenle yazmış.

10 küçük, 5 büyük kare eserin yarısını oluşturuyor. Sol üste köşede tek bir mühür-ayrıca konuşacağız, bir de sağ altta kendi mührü.

10 Küçük Kare – Krallardan

Hitit krallarının mühürleri 10 küçük kare içinde. Kang, zamanla aşınan kısımları ve açıklamalarını da eklemiş. Açıklamaların sonunda küçük renkli noktalar da koymuş. İstemiş ki, izleyici betimlemelerle mühürleri kolayca eşleştirebilsin.

5 Büyük Kare – Sanatçıdan

Mühürler… Kralın muhteşem gücünü yansıtmak için yine rengi değiştirilen hanji kağıdı üzerinde. Orijinal şeklini ve kompozisyon korunmuş.

Çivi yazısı ve hiyeroglif… Altın boya karıştırılmış. Sanatçının hayal gücü ve estetik anlayışı katılmış.

Müzenin Logosu

Mühürler arasında Anadolu Medeniyetleri Müzesi’nin logosunu da görünce gülümsedim. O ana kadar logonun bir Hitit mührü olduğunu fark etmediğimi düşündüm.

Zaman ve Mekanı Aşmak

Sanatçıya eserini sordum. Kang, tatlı Türkçesiyle yanıtladı.

“Mühürler, modern zamanlarda ifade olarak kullanılmaya devam eden hiyerogliflerden ve modern el yazısından çok farklı çivi yazısı karakterlerinden oluşur. Bu tabloda Hattuşa’ta bulunan Hitit Krallarının on mührünü ele aldım, çoğalttım. Orijinal şeklinden yola çıkarak, harflerin anlamını değiştirmeden ve aşınan kısımlarını estetiğime göre tamamlamaya çalıştım.

Bir zamanların mühür kompozisyon sanatını hissederek.

Bu eserde ifade etmek istediğim nokta, zaman ve mekanı aşmak, geçmişe ve bugüne nüfuz eden estetik bilincin fikir birliğini genişletmek oldu.”

Şaşırma zamanı!

Tabloya yaklaşmak gerek! Eserdeki en özel köşe, sol üstte. Sanatçının bezediği. İlk bakışta diğerlerinin benzeri… Kang, burada bir şey yapmış. Bugüne dek pek rastlanılmamış. Bu Hitit mührünü Türkler de Koreliler de okuyabilir!

Dış çembere Türkçe içine Korece yazılı. İlk bakışta fark edilmiyor çünkü kullanılan yazı karakteri Hititlerden hatta Luvilerden. Kang, “Türkçe ve Korece olarak kazıdım,” diyor.

Ve çemberlerdeki sürpriz! Mühürde çemberler var. Çemberlerin içinde tarihsel ve kültürel bağlar. Merkezdeki çemberde güneş, bir Anadolu hiyeroglifi. Sonraki çemberde Kore kaligrafisi. En dıştaki dairenin tepesinde Hitit çivi yazısı.

Çivi yazısını saat yönünde okumak isterseniz yeni sürpriz! Türkçe “HİTİT MÜHÜRLERİ” yazıyor. Şimdi tabloya karşıdan bakabilirsiniz! Sanatçının binlerce yıllık ve kilometrelik bağlar yaratmasına şahit olmanın tadını çıkarabilirsiniz.


Kapak görseli için kaynak.

Necati Yalçın
İletişim, eğitim, tarih, sanat ve kent üzerine akademik yazılarının yanında gazete, dergi ve internet sayfasında köşe yazarı. Halkla İlişkiler, Milli Mücadele, Cumhuriyet’in Açıkhava Müzesi Ankara, Yazdığım Ankara, Gezdiğim Ankara, Keyifli Öğretmenlik ve Mehmet Tunçer-Savaş Sönmez ile Kaybolan Ankara kitaplarını yazdı.

    Bir Cevap Yazın